Lijst met voorwerpen

 met bijbehorend (ludiek) commentaar en verhalen:

–       ring uit Algerije: Romaans model, goud met Algerijnse goudstempel, rozetgeslepen diamand. Naam onbekend.

–       Twee schilderijen – eigenaar en schilder Van Beek. Verbeelden ‘kerk van Elp’? ‘De schilderijen hoeven niet schoongemaakt te worden, in goede staat, zeldzaam werk, want unica door A. van Beek. [op vrolijke toon met dikke knipoog natuurlijk]

–       Twee antieke munten (gevolgd door nog meer munten in doosje): Marian. Haar opa voer op de grote vaart en hij heeft ze meegenomen. De munten hebben tekens uit het Midden-Oosten. ‘Ludovicus’ staat er op. Het ontwerp is 15e of 16e eeuws, maar zij zijn niet origineel [dit weet ik niet meer zeker: navragen of weglaten]. Het doosje waar de munten in zaten: ‘made in Japan met Chinese karakter: dat is bijzonder want Chinezen en Japanners waren vroeger geen vrienden’. “Het doosje komt van de grote vaart. Mijn opa is tot net na de oorlog naar China en Japan gevaren. Toen moest hij van Oma naar huis. Als hij thuis was maakten ze een kindje. Ze hadden toch 5 kinderen.” Verder een stapeltje achttiende-eeuwse muntjes, sommige met een gat erin. Die gaten zijn er later ingemaakt, bijvoorbeeld om ze als sieraad te kunnen dragen. In een van deze muntjes hoorde van oorsprong een gat te zitten, omdat het een geluksmuntje was; niet bedoeld om mee te betalen, maar om op te hangen bij de deur. Een ander muntje uit 1941 ziet er anders uit dan tegenwoordig, omdat de koningin er niet op mocht. In plaats daarvan heeft het oude Germaanse symbolen. Verhaal tussendoor: Marians vader zat bij de NSB en werkte in Kamp Amersfoort. Zij had er erg last van en zat in Hilversum. Haar vader kwam pas uit de gevangenis toen zij 5 jaar oud was. Marian Halekor.

–       Kleed: meegenomen uit Iran. Het heeft geometrische patronen die ze daar al honderden jaren gebruiken. Bijna honderd knopen per centimeter. [dit weet ik niet meer zeker] ‘alleen nog emotionele waarde, want de markt voor tapijten is ingestort. U had beter een schilderij van het tapijt kunnen maken. Dat was nu meer waard geweest.’ Eigenaar legt uit dat het tapijt een herinnering is aan zijn vader. Tip om het tapijt te behoeden voor mottengaten: wassen in een koud bad en dan laten drogen in de zon, of juist in de vrieskou. Een mooi gezegde van de eigenaar van het kleed: ‘Het mooiste kunstwerk is de mens, gemaakt door God’. Naam onbekend.

–       Drie steens pré Art Deco hanger. Helaas is het te moeilijk om te zien of de steentjes diamanten zijn. Tip om de steentjes gemakkelijk en veilig schoon te maken: de hanger in een badje met zout water leggen, of schoonmaken met een tandenborstel met tandpasta. Het is een familiesieraad. De eigenaresse had het geërfd van haar moeder en die weer van haar vader. Ze droeg het sieraad niet, omdat ze bang was het te verliezen, maar vanaf nu gaat ze het weer dragen, aan een leren touwtje. Bianca Lemmens.

–       Elektrisch warmhoudlichtje, ten tijden van de Tweede Wereldoorlog, ‘originele Daaldrop, eerste in de serie’, 50 watt, “hij stond op het theetafeltje met de theepot erop”, hij schijnt rood op, er zit in fietslichtje in, nu nog steeds. Marian Halekor.

–       Foto mevrouw als kind met haar moeder. Moeder breidde zelf het truitje van Jügerwol. Moeder draagt een prachtige oorbel. Eigenaar?

–       Houten asbak met luciferdoosje erin, versierd met houtsnijwerk: ‘moet gerestaureerd worden’, Theo Tegelaers heeft het op deze markt gekocht. De verkoper had het van zijn opa gekregen.

–       Olielampje, alleen het onderstel naar Pracht of Prul meegenomen; het glas ligt nog thuis. “Het komt van mijn ex-man zijn opa.” De lamp blijkt niet origineel te zijn; hij is er later met veel flair opgezet. Het ‘onderstel’ zelf hoort op zijn kop, dan heeft het een tulpvorm. Herkomst Oostenrijks, ongeveer 1880, versierd met boheems bladmotief. Helma van Hammelen

–       Boekje, gesigneerd, sluiting van goud, waarschijnlijk 9 karaats,want dat is sterker dan een hoger nummer. De kaft van het boek zelf is van bakeliet; dat is goed te gieten.op de voorpagina staat Antonius van Padua. Eigenaar?

–       Pop in originele verpakking, komt van oma’s zolder, het is een sierpop, porselain doll. Van de andere oma van deze familie komen de glazen schotels. Helemaal gaaf, niet nieuw, het is 60 tot 70 jaar oud. geen persglas, er horen 30 kleine schoteltjes bij, zij hebben er helaas maar 12. ‘Gebruik het alsjeblieft!’ familie onbekend?

–       Jaren ’50 dameshorloge met schakelband, Zwitsers, de meneer die het meebracht heeft het gekregen. Van de beroemde Careaux fabriek, van het merk Shirah Pergo. Dubléhorloge. Het werd aan de pols opgewonden, daarom zit de kroon nu scheef. Oorspronkelijk werd het verkocht met flexband.

–       Pillendoosje met agaat (halfedelsteen) uit de periode van de Eerste Wereldoorlog. Helaas zit er een scheur in de agaat, maar het is bijzonder mooi gemaakt, heel dun; als je hem tegen het licht houdt, schijnt hij door. De setting is wel goedkoop.

–       Boemenhouder. Uit de erfenis van schoonvader. Hij verzamelde antiek en hij restaureerde kunst. De houder hangt in de gang bij de deur. Waarschijnlijk komt de houder uit een kerk of van een kerkhof.

–       Meisje met ringen, gekregen van haar pas overleden oma. ‘hele leuke ringen, maar het zijn geen echte parels. Een echte parel schuurt als je je tanden er op zet. Draag ze maar vooral.’ Naam van dit meisje ken ik niet. Zij won een prijsje en zij zong eerder op de markt.

–       Kast (getoond op een foto); van opa geërfd, het was een proefmodel. Als hij door een meubelmaker is gemaakt moet er achterop altijd een signatuur staan. Erg mooi gefineerd: namelijk niet gespiegeld, maar doorlopend. Daarvoor had je dus een grote boomstam nodig. Er is wel een kleine beschadiging. Hij is goed te onderhouden met wat meubelolie.

–       Japanse kunststof pop, nylon (ook het haar), waarschijnlijk een fabrieksproduct uit de jaren ‘60/ ’70. De techniek om het kopje eraan te hangen stamt al uit de negentiende eeuw. Het hoofd is van papier-maché. Geërfd van oma, op moeder, op dochter. Het popje is op de aangevulde kleding na helemaal origineel. Aan de manier waarop de lippen rood zijn beschilderd is te zien dat het een geisha moet voorstellen. Het gezicht is bijzonder mooi geschilderd met een fijn penseeltje. Nelleke Engelen.

–       Tabakspot zonder deksel, dus nu in gebruik als bloemenvaas. Maker onbekend, waarschijnlijk Duits, want er staat ‘taback’ en in Nederland wordt tabak al te lang niet meer zo geschreven. Handgeschilderd, zeer decoratief. Als je er tabak in doet, doe er dan een halve aardappel bij, dan blijft de tabak langer goed.

–       Indiaas beeld van een dravende olifant. Beslag met gegraveerd koperwerk. Achterpoot is gerestaureerd. Toeristensouvenir. Niet echt oud of waardevol. Hij door de eigenaar in gebruik als asbak.

–       Klein fototoestel met leren elementen. Uit de container gevist. Spionagecamera met een film erin. Jaren ’20 / ’30. Lunetta, uit Japan. Anneke Oemel.

–       Klein (boobytrap) wekkertje. Mimoza, militair wekkertje. Jaren ‘40/’50. De wijzerplaat mocht niet spiegelen. Ook deze heeft Anneke Oemel uit de vuilcontainer gevist.

–       Hanger in de vorm van een viool. Gemaakt van ivoor. Deze hanger is eigenlijk een sigarenknipper. Erg mooi vormgegeven en vaardig gemaakt. Marian Halekor.

–       Tolletje. Dit was een reclameobject voor sigaretten ‘miss blance’. Marian Halekor.

–       Vergulden sigarettendoos. Het doosje zelf is gemaakt van staal, de binnenkant van koper. Waarschijnlijk 1922 of ouder. Iris Martinez.

–       Blaasbalg met Toeter. ‘Siepe’ staat erop, een Duitse naam. De eigenaar heeft hem gekregen van een vriend die hem op zolder had. Hij gebruikt hem als er geluid gemaakt moet worden. Hij overstemt met gemak de rotjes met Oud en Nieuw. Rurik (?) Zuidhoek.

–       Spekstenen beeldje van een wild zwijn. Er staan tekens op. ‘Als het een vrouwtje is, is het niets waard.’ ‘Uit Afrika, maar met Aziatische tekens.’ Rurik (?) Zuidhoek.

–       Roomse ring. Hier zijn er miljoenen van gemaakt voor christenen die ‘Maria tot zich nemen’. De eigenaar was op zoek naar een koffiepot, maar vond deze ring.

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s